Monday, May 18, 2009

Brownies

awal pg td aku jln2 ke blog kak kalthom.adehh..aku btl2 tliur tgk browniesnya tau.
aku kol la kak kalthom.kiranya time tu 'tunjuk ajar ku sifu!' hahaha..
maka,terhasil la brownies ku ini.hehe..
mmg sedap laa..ful dgn coklat! pastu dlmnya aku letak kacang walnut n almond.
d atasnya pula aku tabur coklat rice n almond nib.nah! ambik ko..sedappp..
apapun, korang layan la brownies ku yg ntah brapa kali possing da tu! hahaha..





resipi ni mmg da tsalin dlm buku resipi aku lama da.sumbernya tertulis nama MAS.sapa mas ni? ntah laa..tp aku btl2 la nak ucapkn trima kasih kat dia.mmg sedap brownies ko ni mas.hehe..

My Chewy Gooey Yummy Brownies

Sumber : Mas

Bahan-bahan

250g butter - potong kecik

400g chocolate - potong kecik

6 eggs

340g brown sugar

2tsp esen vanilla

20g chocolate emulco

80g tepung gandum

60g cocoa powder

140g kacang walnut/pecan/almond/macadamia (optional)-toastkan

Cara Membuatnya

1. Panaskan oven suhu 160C. Sediakan dan alas tray 11X11.

2. Double boil butter dan chocolate hingga cair, ketepikan biar suam sikit.

3. Masukkan telur, gula, esen dan chocolate emulco dalam satu mangkuk, guna hand whisk , kacau hingga gula cair.

4. Tuang adunan butter dan coklat tadi kedalam mangkuk dan gaul rata.

5. Ayak tepung gandum dan cocoa powder, jika bubuh kacang, masukkan dan gaul. Tuang tepung kedalam mangkuk diatas, gaul hingga rata. Jangan gaul terlalu lama.

6. Tuang dalam tray dan bakar 160C/50 minit-1jam (bergantung pd oven).

7. Bila masak, biarkan dalam tray hingga sejuk. Lebih sedap kalau disimpan semalaman.

8. Sedap dimakan sama ada begitu shj atau bubuh ganache atau dgn icecream atau dgn sos kastad.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin